Betere foto's maken
Peter van Veen
Betere foto's maken
07/21/2009
2 min
22

Lange sluitertijd fotografie (vervolg)

07/21/2009
2 min
22
Omdat mijn vorige post over fotograferen met een lange sluitertijd wat vragen opwierp, wil ik er in deze post wat verder op ingaan. Eén van de lezers (hallo Cis!) vroeg zich af welke instellingen ik had gebruikt om tot deze belichting te komen. Dat had ik inderdaad verzuimd erbij te vermelden.... Hier dan toch maar de waarden met de reden waarom:
  • ISO 200 - De ISO waarde hou ik altijd zo laag mogelijk: 200, lager is niet mogelijk op mijn Nikon D50
  • Brandpuntafstand 50mm - Om tot deze compositie te komen heb ik 50mm gebruikt
  • Diafragma f/19 - Die heb ik gesteld op f/19 omdat ik een zo groot mogelijk scherptedieptegebied wilde hebben
  • Sluitertijd 6 sec. - Daarmee heb ik wat geëxperimenteerd door diverse waarden te gebruiken, variërend van 1s tot en met 6s sluitertijd, waarbij de laatste het mooiste beeld gaf in mijn beleving
  • Modus M (Manual) - Oftewel alles met het handje instellen
  • Lichtmeetmethode spotmeting - Ik heb spotmeting gehanteerd omdat ik als uitgangspunt de belichting van de stenen wilde nemen. Dus niet van de gehele scene (matrixmeting) of van de stenen en het water (centrummeting)
Een andere lezer (hoi Theo!) vroeg zich af wat nu het verschil zou zijn met een 'normaal' bewerkte foto. Hiermee bedoelt hij dat de foto niet apart in lagen wordt bewerkt zoals ik dat had gedaan, maar een algemene bewerking op de totale foto. Omdat ik altijd in RAW fotografeer is dat het uitgangspunt: mistig water aan de Merwede RAW mistig water aan de Merwede Levels De eerste bewerking die ik altijd op een foto uitvoer is is het aanpassen van de niveaus. Ik zorg er voor dat het zwarte en witte schuifje aansluit op het begin en eind van de 'berg'. Eventueel kun je nog wat bijregelen met het middelste grijze schuifje. mistig water aan de Merwede ContrastVervolgens geef ik de foto nog wat extra contrast, de hoeveelheid regel ik op het gevoel in. mistig water aan de Merwede Saturation Daarna haal ik de kleuren op met wat extra verzadiging. Ook dit doe ik puur op gevoel. Het snelste is om alleen op Master bij te regelen, maar voor het fijnere werk zou je per kleurkanaal kunnen werken. mistig water aan de Merwede Sharpen De laatste stap in het geheel is wat verscherping toevoegen met behulp van het Onscherp Masker.
Reacties
Categorieën