Fotoplezier met Bokeh
19 april 2016 
1 min. leestijd

Fotoplezier met Bokeh

Misschien denk je nu: wat een vreemde benaming van dit artikel... Bokeh. Er is heel veel over geschreven. Een belangrijke term in de fotografie. Handig dus om er even iets meer over te weten.

Wat is Bokeh

Laat ik maar eens kijken wat de befaamde Wikipedia er over te zeggen heeft:
Bokeh drukt de kwaliteit van de onscherpte in een foto uit. Het gaat om de onscherpte die ontstaat doordat het voorwerp buiten het scherptevlak ligt.
Nog anders gezegd: het is de manier waarop de lens de lichtpunten die buiten de scherptediepte vallen weergeeft. Daarmee wordt bedoeld: de onscherpe delen in de voorgrond en achtergrond die je vaak ziet bij foto's met een hele kleine scherptediepte. Een beetje vreemd voor je misschien? Het gaat bij een foto toch om wat er scherp is? Toch is dat niet helemaal waar. Net zoals een foto een samenspel is van licht en donker, is er ook een samenspel van scherp en onscherp.

Belang van Bokeh

Is een mooi bokeh belangrijk? Je zult het misschien niet geloven, maar zelfs bij bokeh zijn er goede vormen en slechte vormen. Dat verschilt echt per lens, en met name hoe het diafragma in de lens is opgebouwd. Dat is vrij technisch, daar ga ik nu niet op in. Maar let maar eens op de testresultaten van een lens, daar wordt vaak geschreven over de 'kwaliteit van het bokeh'.

Bokeh Effecten

Kun je effecten maken met het bokeh? Jazeker! Je kunt heel bewust bepaalde effecten maken in je foto, die veroorzaakt worden door het bokeh. Bijzonder vind ik dan wel dat het in zo'n foto eigenlijk maar amper meer gaat over het onderwerp, maar dat het bokeh feitelijk het onderwerp is geworden. Kijk maar eens naar onderstaande beelden, die ik onlangs gemaakt heb. Deze beelden zijn in de Biesbosch gemaakt, maar kunnen overal gemaakt worden. Wat heb je nodig? Een bedauwd (in elk geval nat) grasveld met wat bloemen. Gebruik een zo groot mogelijk diafragma, bijvoorbeeld f/2.8 of groter. Met een macrolens gaat dit bijvoorbeeld prima. Je hoeft niet te dicht op je onderwerp te kruipen, want je hebt juist meer in beeld nodig. De vroege ochtend is hiervoor zeer geschikt. Laat even weten wat je er van vindt en nog belangrijker: ga er zelf ook eens op uit om dit te proberen. Absoluut de moeite waard! [nggallery id="19"]
Over de schrijver
Je las zojuist een blog van mij, Peter van Veen Wil je meer van dit soort blogs lezen? Meld je dan hier aan voor mijn geregelde mails. Mooi meegenomen: als bonus ontvang je dan een gratis e-book over hoe je nooit meer onscherpe natuurfoto's gaat maken. Wil je betere (natuur)foto's maken? Dit is wat ik voor je kan doen: • De cursus Basiskennis Fotografie - in korte tijd de basis van fotograferen onder de knie krijgen • De Masterclass Serie - 12 diverse opdrachten incl. feedback door mij • De Fotografie Praktijkschool - toegang tot al mijn cursussen, trainingen en mijn feedback
Sanne
Door

Sanne

op 03 May 2016

Prachtige plaatjes! Dit ga ik zeker eens proberen! Bedankt voor de tips!

Peter van Veen
Door

Peter van Veen

op 03 May 2016

Dankjewel, moet je zeker eens proberen. Doen is het sleutelwoord!

Cobie
Door

Cobie

op 11 May 2016

Prachtige foto's!!

Peter van Veen
Door

Peter van Veen

op 11 May 2016

Dankjewel Cobie!

Monique
Door

Monique

op 20 Apr 2019

Wat een prachtige foto’s !

Peter van Veen
Door

Peter van Veen

op 26 Apr 2019

Dankjewel Monique!

Erwin
Door

Erwin

op 01 Jul 2023

Mooie foto's

Peter van Veen
Door

Peter van Veen

op 04 Jul 2023

Dankjewel Erwin!

Annie verwijs
Door

Annie verwijs

op 01 Jul 2023

Mooie foto's.

Peter van Veen
Door

Peter van Veen

op 04 Jul 2023

Dankjewel Annie!

Nicole
Door

Nicole

op 01 Jul 2023

Deze manier van fotografie vind ik geweldig. Mooie foto's Peter. Ook in de herfst met paddenstoelen is het prachtig, om het verschil van licht naar donker in de achtergrond te zoeken. Gr Nicole

Peter van Veen
Door

Peter van Veen

op 04 Jul 2023

Dankjewel nicole! Je hebt gelijk, deze vorm leent zich voor veel meer situaties.

Leo Janssen
Door

Leo Janssen

op 02 Jul 2023

Mooie serie Peter, beelden om bij weg te dromen. Natuurfotografie op zijn best!

Peter van Veen
Door

Peter van Veen

op 04 Jul 2023

Dank voor je mooie woorden Leo!

Reactie plaatsen