6 Tips voor Sneeuwfotografie
15 januari 2010 
2 min. leestijd

6 Tips voor Sneeuwfotografie

Omdat er nu al even sneeuw ligt en ik niet weet hoelang dat nog zal duren geef ik je hierbij nog snel een paar handige tips voor sneeuwfotografie of als je een besneeuwd landschap wilt fotograferen.

Voorbereiding

Je weet vast wel hoe lang de rit naar je fotolocatie duurt. Maar heb je ook rekening gehouden met de tijd die nodig is om je auto te ontdooien en de ruiten ijsvrij te krijgen? Ook kan de rit extra tijd vergen door slechte weersomstandigheden.

Acclimatiseren

Wanneer je de camera en lenzen uit een verwarmde ruimte haalt naar een koude ruimte toe, dan zullen je lenzen vrijwel meteen beslaan. Haal de batterij uit je camera, stop die in je jas- of broekzak en laat de camera, lenzen en filters wennen aan de lage temperatuur. Zorg dat er tijd genoeg is voor een fatsoenlijke cooling down voordat je gaat fotograferen. Dit kan zomaar een minuut of tien in beslag nemen. Het scheelt aanzienlijk als je de cameraspullen in de kofferbak van de auto legt. Daar is het veel minder warm dan in de auto zelf en zal het temperatuurverschil niet groot zijn. Dit kan net het verschil zijn tussen wel of geen condens.
Als je door een besneeuwd gebied loopt, zijn de herkenningspunten die je normaal gebruikt, niet of moeilijk te herkennen. Je kunt dan gemakkelijker verdwalen. Het kan lonend zijn om te investeren in een GPS unit, waarmee je de weg terug kan traceren. Maar tegenwoordig kan elke smartphone dat ook. Wel is het dan zaak dat er een goede internetverbinding is. Sneeuw Fotografie Tips Landschap

Temperatuur

De metalen poten van een statief worden bijzonder koud bij lage temperaturen. Om dit te voorkomen kun je ze omwikkelen met tape zoals gebruikt wordt op een tennis racket of het stuur van een racefiets. Het ziet er iets minder esthetisch uit, maar het is erg praktisch.

Lightpainting

Als de avond valt en het beschikbare licht dramatisch snel minder wordt, probeer dan eens te ‘schilderen met licht’. Ook wel lightpainting genoemd. Zorg voor een sterke zaklantaarn en beschilder daarmee de omgeving waar je bent. Het geeft vaak een leuk en verrassend resultaat. Zorg er wel voor dat de camerabatterij nog voldoende power heeft.

Kompas

Zorg voor een kompas. Digitaal (alweer die Apple iPhone) of een ‘ouderwetse’, zodat je zelf kunt bepalen waar de zon zal opkomen of ondergaan. Omdat het licht snel verloopt is het handig om van tevoren al je compositie te kunnen bepalen. Nog handiger is een app op je telefoon die middels Augmented Reality precies kan laten zien wat de zon of maan doet en welke baan die zal nemen. Zelf ben ik fan van de app PhotoPills. Kost wat, maar dan heb je ook wat. Veel plezier in de sneeuw. En vergeet niet om naast het fotograferen ook nog gewoon te genieten van deze fraaie winterse omstandigheden! Sneeuw Fotografie Tips Landschap
Over de schrijver
Je las zojuist een blog van mij, Peter van Veen Wil je meer van dit soort blogs lezen? Meld je dan hier aan voor mijn geregelde mails. Mooi meegenomen: als bonus ontvang je dan een gratis e-book over hoe je nooit meer onscherpe natuurfoto's gaat maken. Wil je betere (natuur)foto's maken? Dit is wat ik voor je kan doen: • De cursus Basiskennis Fotografie - in korte tijd de basis van fotograferen onder de knie krijgen • De Masterclass Serie - 12 diverse opdrachten incl. feedback door mij • De Fotografie Praktijkschool - toegang tot al mijn cursussen, trainingen en mijn feedback
Onderwaterfotograaf
Door

Onderwaterfotograaf

op 11 Feb 2012

@tips sneeuwfotografie punt 2 :Wat een onzin dat een warme camera zou beslaan! Wel even blijven nadenken. Denk maar es aan een koud biertje! Het is precies anders om. Koud materiaal in de warmte halen zal beslaan, laat dat vooral opwarmen in een droge omgeving. Houd je materiaal in een koude omgeving vooral warm om beslaan te voorkomen!

Reactie plaatsen