Productfotografie voor Webshops: Eenvoudig en Professioneel met de FotoCube
Fotografie

Fotograferen met Lichttent voor Verkoop op Internet

Onlangs heb ik hier laten zien hoe je je producten op een eenvoudige manier kunt fotograferen met toch een goed ogend resultaat. Op een witte achtergrond en daarom in elk geval al beter dan de meeste productfoto's die in een hoekje of op de grond gemaakt worden.

Productfotografie voor Webshops: Eenvoudig en Professioneel met de FotoCube

Mijn conclusie was dat voor incidentele verkoop een opstelling met gewoon wit (kopieer)papier al voldoende was. Eventueel aangevuld met een macrolens om het helemaal af te maken. Maar wat nu als je een grootverkoper bent? Of een webshop hebt? Je wilt dan toch zeker een professioneel en consistent ogend resultaat zien. Dus zonder al te veel moeite veel producten achter elkaar in dezelfde opstelling fotograferen met zo weinig mogelijk nabewerking. Ik heb daar toen al de FotoCube aangekaart. Dè oplossing om snel en eenvoudig professioneel foto's te maken met een witte achtergrond.

Productfotografie voor Webshops: Eenvoudig en Professioneel met de FotoCube

Wanneer je de FotoCube voor het eerst ziet, ben je al gauw geneigd om te denken dat er in zo'n klein pakje niet veel bijzonders kan zitten. Niets is echter minder waar. De FotoCube lichttent is een kubus van een speciale lichtdoorlatende witte stof die er voor zorgt dat het licht zodanig wordt verzacht dat er zo veel mogelijk detail zichtbaar is in het voorwerp. Je kunt de FotoCube op een lichte plaats neerzetten, waardoor er vrij gelijkmatig licht op je onderwerp valt. Je kunt ook, zoals ik gedaan heb, een achterwand erin hangen en flitsers ernaast plaatsen. De achtergrond wordt bovenin bevestigd en loopt naar beneden toe over in de ondergrond. Hierdoor is het heel eenvoudig om de ondergrond naadloos in de achterkant te laten overlopen. Zonder storend naad of andere lichtval. Erg handig!

Productfotografie voor Webshops: Eenvoudig en Professioneel met de FotoCube

Hierbij liep ik wel tegen een nadeel aan: omwille van de stevigheid heeft de FotoCube een opstaande rand. Bij een klein onderwerp, zoals de rode Porsche 911, is dat ronduit lastig. Maar eenvoudig op te lossen door er iets onder te leggen waardoor alles een stukje hoger komt te staan. Ik heb een aantal opnames gemaakt met de Nikon D300 en de macrolens (Sigma 105mm f/2.8 om precies te zijn), maar ook enkele (de grotere voorwerpen) met de kitlens. Het nadeel van de kitlens is dat deze al gauw richting groothoekformaat gaat en de randen snel zichtbaar worden. Daarom heb ik voor de kleinere zaken de macrolens gebruikt. Ook aan het fotograferen van glaswerk is gedacht. Het is mogelijk om de FotoCube af te sluiten met een doek en klittenband. Dit doek is in het midden voorzien van een rits. Daar steek de dan de lens doorheen en heb je geen last van hinderlijke reflecties in het glas. Er is namelijk alleen maar wit te zien, hooguit de lens kan nog wat zichtbaar zijn. Laat je de FotoCube aan de voorkant open, dan zul je zonder uitzondering jezelf terugzien in de reflectie van het glas. En dat wil je toch juist voorkomen!

Productfotografie voor Webshops: Eenvoudig en Professioneel met de FotoCube

Ik fotografeer dit soort zaken meestal op f/8 en 1/125s. Natuurlijk afhankelijk van de flitssterkte, maar dit is wel mijn uitgangspunt. Heb je eenmaal de juiste instellingen gevonden, dan stelt het niets meer voor om een hele serie producten professioneel en consequent te fotograferen. Laat de camera op het statief staan, plaats je product steeds op dezelfde plaats en je maakt perfecte productfoto's voor je webshop of wat dan ook. Naderhand moet de lichttent natuurlijk ook weer opgevouwen worden. Dat levert blijkbaar nogal eens problemen op, want er staan diverse filmpjes op de site. Het is een handeling die je even moet snappen en een paar keer gedaan moet hebben. Dan stelt het niet zoveel voor, het lijkt erg veel op het opvouwen van een reflectiescherm.

Productfotografie voor Webshops: Eenvoudig en Professioneel met de FotoCube

Productfotografie voor Webshops: Eenvoudig en Professioneel met de FotoCube

Conclusie

Zoals ik al eerder schreef: moet je vaker productfotografie doen en wil je een professioneel resultaat, plaag jezelf dan niet langer, maar koop een FotoCube! Een aanrader daarbij is om meteen een vinyl achterwand te nemen. Voordeel daarvan is dat je hiermee natte(re) producten kunt fotograferen en er zitten absoluut geen vouwen in. Iets wat wel het geval is in de meegeleverde achtergrond. Met wat strijkwerk kun je er die wel uitkrijgen, maar toch. Tevens wil ik je de tip geven om een ruime lichttent te nemen. Mijn formaat is 75x75cm en dat is gewoon erg prettig werken. Kijk dus goed naar de producten die je wilt gaan fotograferen en pas daarop je lichttent aan. Vraag desnoods advies.

Natuurlijk zijn er ook nadelen. Zo vind ik het erg jammer dat er geen plateau of iets dergelijks meegeleverd wordt om de rand aan de onderzijde te vermijden. Nu moet je zelf steeds iets eronder plaatsen. Verder is het opvouwen niet altijd even eenvoudig, zeker als je de FotoCube maar af en toe gebruikt. Gelukkig is daarop wel voorzien in online filmpjes. Enkele productfoto's die ik met de FotoCube heb gemaakt:

Productfotografie voor Webshops: Eenvoudig en Professioneel met de FotoCube

Productfotografie voor Webshops: Eenvoudig en Professioneel met de FotoCube

Productfotografie voor Webshops: Eenvoudig en Professioneel met de FotoCube

Productfotografie voor Webshops: Eenvoudig en Professioneel met de FotoCube