Werken met Lightroom Bereikmaskers
Werken met Lightroom Bereikmaskers
Lightroom is een mooi stukje software wat zich door de tijd heen steeds verder ontwikkeld heeft. Steeds meer functies, die vroeger voornamelijk waren voorbehouden aan grote broer Photoshop, komen beschikbaar in Lightroom zelf. Soms zijn de vernieuwingen niet zo spectaculair, maar zo nu en dank springt er een nieuwe functionaliteit uit.
Zoals bijvoorbeeld de Bereikmaskers (Range Masks in de Engelse versie), die inmiddels al weer even in het programma zitten. Toch heb ik het idee dat ze niet zo vaak gebruikt worden als ze eigenlijk verdienen. Lightroom was altijd het ondergeschoven kindje ten opzichte van Photoshop als het ging om nauwkeurige selecties maken.
Toch had ik voor veel beelden die ik bewerkte een nauwkeurige, maar soms ook gelijkmatige selectie nodig om het beeld de bewerking te geven die ik wilde. Wanneer je globale aanpassingen (dus op het gehele beeld) doet is het vaak zo dat een deel van de foto positief beïnvloed wordt, maar tegelijkertijd een ander deel negatief.
Dit is nu precies het punt waar de mogelijkheid tot het precies selecteren van een gebied in je foto een kritische factor wordt. En nu het mogelijk is om die selecties te kunnen maken onder de hoed van Lightroom is dat alleen maar geweldig gemakkelijk.
Persoonlijk vind ik het heen en weer switchen tussen bewerkingsprogramma’s niet zo fijn. Hoe minder hoe liever. Hoe meer er meteen in Lightroom kan, hoe fijner het werkt.
Specifieke Lokale Aanpassingen
Zoals ik eerder al aangaf zijn globale aanpassingen prima in enkele situaties, maar veel vaker wil je aanpassingen doen op slechts een deel van de foto. Lokale aanpassingen dus. Om een voorbeeld te noemen: je wilt de schaduwen in een bepaald deel van de voorgrond wat oplichten, maar wilt de schaduwen in de rest van het beeld op hetzelfde niveau houden.
Dit is nu het punt waar een Bereikmasker om de hoek komt kijken. Met het Luminantiemasker of Kleurmasker, afhankelijk van het beeld, ben je nu in staat om een zeer verfijnde selectie te maken. Bereikmaskers zijn een geweldig instrument om details en kleuren in specifieke delen van je beeld wat extra punch te geven, waarbij dusdanig is geselecteerd dat de balans in licht en belichting niet verstoord wordt.
Op deze manier creëer je zelf natuurlijk ogende foto’s.
Balans tussen licht en kleuren
Nu werkt niet elke selectiemogelijkheid even goed op elk beeld. Gelukkig heeft Adobe twee verschillende Bereikmaskers in Lightroom gestopt: het luminantiemasker en het kleurmasker. Het luminantiemasker maakt gebruik van het licht en de verschillende tonale waarden om een heel precies masker te maken. Het kleurmasker stelt je in staat om verschillende kleurmonsters te selecteren om zo aan te geven in welk gebied het masker terecht moet komen.
Beide opties zijn zeer krachtig en effectief in hun eigen gebied. En hoe ingewikkeld ze ook klinken, in de praktijk zijn ze reuze gemakkelijk toe te passen.
Flexibiliteit
Heb je al wat ervaring met het gebruik van Lightroom, dan zal het gebruik van deze maskers niet zoveel verrassingen voor je hebben. Adobe heeft het gebruik van het Bereikmasker toegekend aan de gebruikelijke Lokale Aanpassingsgereedschappen: het Graduele Filter, het Radiaalfilter en het Aanpassingspenseel. En dat is fijn, want zo hoef je eigenlijk niks nieuws te leren. Zowel het Luminantiemasker alsook het Kleurmasker kan worden gebruikt bij de hiervoor genoemde Lokale Aanpassingsgereedschappen.
Wanneer gebruik je dit
Tja, een lastige vraag, want wanneer gebruik je nu een bepaald gereedschap bij het bewerken van een foto? Juist: dat hangt er van af. Het weten wanneer je welk gereedschap moet gebruiken is minstens zo belangrijk als het gereedschap zelf. Er zijn situaties waarbij het Kleurmasker beter werkt dan het Luminantiemasker. En omgekeerd. En soms werken ze beiden niet goed. Het zal niet vaak voorkomen, maar dat gebeurt van tijd tot tijd. Dat kan ook.
Begrijpen hoe je deze situaties kunt onderkennen en herkennen is de sleutel tot het effectief gebruik van deze Bereikmaskers. Een Bereikmasker mag dan klinken als een technisch hoogstandje of een overweldigend nabewerkingsgereedschap, maar heb je het eenmaal onder de knie, dan ben ik er van overtuigd dat de resultaten je positief zullen verrassen!