Leren Fotograferen voor verkoop op internet

Koop of verkoop jij ook weleens iets op bijvoorbeeld Marktplaats of een andere marktplaats? Dat weet je ongetwijfeld dat een foto de advertentie kan maken of breken. En dat een advertentie zonder foto al helemaal niet kan. Zeker als het om zaken gaat waarvan de koper de details wil zien. Het is dus van groot belang dat je betere foto’s maakt dan je ‘concurrent’! De meeste digitale camera’s hebben wel een stand ‘macro’, vaak aangeduid met een tulpje. Dit is een handigheidje van de camera waarmee van dichtbij opnames gemaakt kunnen worden. Zoals bijvoorbeeld een close-up van de auto die hieronder is afgebeeld. 

FIGUUR A 

Als ik mijn mooie rode Porsche 911 wil verkopen heb ik een close-up foto nodig. De foto hierboven is gemaakt met een spiegelreflexcamera (DSLR) met een macrolens. Dit is een speciale lens voor een DSLR waarmee van dichtbij een foto gemaakt kan worden, waardoor het item groot afgebeeld kan worden. Maar wat nu als je geen compactcamera met macrostand hebt en ook geen DSLR met macrolens? Natuurlijk, je zou een andere camera kunnen kopen. Maar zelfs met een gewone compactcamera of een spiegelreflexcamera met kitlens kun je goede productfoto’s maken voor handel op internet. Het geheim is de megapixel. Elke digitale camera kan foto’s produceren die meer pixels hebben dan nodig is om internet als productfoto te plaatsen. De foto hierboven is slechts 600 pixels breed.

Laten we het nog eens over de lenzen hebben. Met een macrolens kun je fotograferen vanaf enkele centimeters vanaf je onderwerp. Daarmee kun je beeldvullend werken. Maar zonder macrolens moet je meer afstand houden, soms wel een meter of meer. Alle camera’s maken foto’s die meer dan 2000 pixels breed zijn. De compactcamera’s die hier in huis liggen (al enkele jaren oud inmiddels) heeft toch al de beschikking over 7 megapixel. En dan nog, met wat ik je nu ga laten zien kun je zelfs uit de voeten met een 2 megapixel camera! Om dit eenvoudige proces te begrijpen moet je even naar onderstaande foto kijken. 

FIGUUR B 

Dit is dezelfde situatie als bij figuur A alleen wat ruimer in beeld gebracht. Daarmee zie je ook meteen het geheim van de smid. Wat je hierboven ziet is dezelfde situatie als bij figuur A. Alleen nu wat ruimer (van verderaf) in beeld gebracht. Om het voor de kijker overzichtelijk te houden, heb ik een uitsnede gemaakt (figuur A). De totale foto (figuur B) heeft veel meer pixels: 4288x2848. Omdat de gemiddelde monitor ongeveer 2500 pixels breed is, is de originele afbeelding ruim 2 maal te breed om deze ineens fullscreen te zien. En om dat de gemiddelde handelsplaats foto nog veel kleiner is, hebben we maar een deel van de totale foto nodig (figuur C). 

FIGUUR C 

Nadat de foto gemaakt is, kun je een uitsnede maken in (bijvoorbeeld) Photoshop, Lightroom, IrfanView, Picasa, of wat dan ook. Zoals je kunt zien heb je echt niet alle pixels van de foto nodig. Sterker nog, het meeste van de foto wordt gewoon weggegooid. Het resultaat, goed geschikt voor een internet handelsplaats, is te zien in figuur D. 

FIGUUR D 

Deze foto is niet gemaakt met een macrolens, maar met een DSLR met gewone kitlens. En: deze foto is adequaat genoeg voor ons doel, gebruiken op een internet handelsplaats. Het laat de auto voldoende zien aan de potentiële koper.Het is niet de allerbeste foto, maar goed genoeg. Laten we eens kijken hoe de foto’s er met een macrolens uit zouden zien. Ik heb hieronder de 2 foto’s eens naast elkaar gezet. De bovenste is dezelfde als figuur D, de onderste is gemaakt met een DSLR met macrolens. 

FIGUUR E 

Hier is een vergelijking tussen de 2 foto’s. De onderste foto is de macrofoto, de bovenste is de uitgesneden versie. Er zijn zo een paar dingen die je vast wel zult opmerken. Als eerste is de belichting van de uitgesneden versie minder goed dan die van de macroversie. Terwijl ze toch onder dezelfde omstandigheden gemaakt zijn. Dat komt door het feit de camera het licht meet over het gehele beeld. En dat is meer dan alleen de auto, zoals bij de macrofoto het geval is. 

Ook kan de kwaliteit van het plaatje wat minder zijn door de extreme uitsnede. In de praktijk maak je natuurlijk wat meer foto’s en probeer je verschillende belichtingen uit. Ik heb dat hier bewust niet gedaan om de verschillen goed aan te geven. Nog iets wat je kunt zien is de helderheid van de details. Die is veel beter in de macroversie. 

Natuurlijk kun je in de nabewerking met Photoshop of een ander programma nog wel het een en ander verbeteren, maar je kunt nooit hetzelfde niveau behalen als met een macrolens. De opstelling die ik hier heb laten zien is gewoon een vel wit kopieerpapier. Moet je vaak dit soort zaken fotograferen, dan is er een professionelere oplossing voorhanden: de lichttent. Zelf heb ik een FotoCube lichttent waarmee een professioneel en consistent resultaat bereikt kan worden.

Conclusie

Heb je de mogelijkheid om kleine voorwerpen met een macrolens te fotograferen, doe dat dan vooral ook. Maar heb je geen macrolens dan kun je met bovenstaande tips goed uit de voeten om van je product een uitstekende foto te maken. Moet je dit vaak doen of heb je zelf een webshop o.i.d. investeer dan in een FotoCube lichttent!