Hoe bouw je het Ultieme Portfolio?
Er zijn honderden, duizenden, ik denk zelfs tienduizenden fotografen die stuk voor stuk adembenemend mooie foto’s maken. Toch lukt het ze niet altijd om hiermee klanten aan te trekken. Simpelweg, omdat ze hun foto’s niet presenteren in een portfolio. Het opbouwen van je portfolio is het belangrijkste wat je kunt doen wanneer je iets met je foto’s wilt verdienen.
Laten we eens kijken naar de belangrijkste basisprincipes die om de hoek komen kijken bij het bouwen van je portfolio. Overduidelijk is in elk geval dat je keuzes moet maken. Wanneer potentiële klanten (virtueel) langs komt en je portfolio bekijken, zijn ze meestal aan het rondkijken voor een specifiek gebied.
Denk je dat de moeder van een pasgeboren baby geïnteresseerd is in hoe goed jou sportfoto’s zijn? Nee. En denk je dat een verliefd stelletje er wat om geeft dat jij heel goede conceptuele productfoto’s kunt maken? Nee. En denk je dat een art director op zoek is naar jouw prachtige bruidsfoto’s? Weer nee.
Onderzoek voor jezelf welk type klant je wilt ‘lokken’ voordat je begint met het selecteren van je beste beelden. In onze huidige maatschappij willen mensen direct wat ze zoeken, zonder er al teveel moeite voor hoeven doen. Ze willen of hebben er geen tijd voor om te kijken naar dingen waar ze geen interesse in hebben.
De juiste foto’s kiezen
Dit stukje van het proces is met stip het meest tijdrovende deel. Je mag alleen de beste foto’s selecteren. Je portfolio is wel een key selling point. Dit deel mag je absoluut niet even snel en ongeduldig afraffelen. Van nature zijn de meeste mensen een beetje bang om dit proces te doen en andere mensen deze beelden te laten zien, maar als je het goed aanpakt valt het allemaal best mee.
Helaas hebben de meeste mensen een hele korte concentratieboog. Hoe kleiner je portfolio is, hoe gemakkelijker men stil blijft staan en tijd besteedt aan het werkelijk bekijken van het beeld. Een rommelig geheel en het verliezen van de aandacht van de kijker is wel het laatste wat je wilt bereiken. Door het reduceren van het aantal beelden in je portfolio dwing je jezelf om alleen de allerbeste foto’s uit te kiezen.
Kijk uit dat je niet dezelfde soort beelden en composities opneemt in je portfolio. Je wilt een diversiteit van je kunnen laten zien op het terrein waar jij je in hebt gespecialiseerd. Dit vertelt de toekomstige klant dat jij iets creatiefs kunt maken, iets wat niemand anders nog heeft. Dit helpt ook bij het vasthouden van de aandacht van de kijker.
Bij portretfoto’s moet je niet meer dan één beeld van een specifieke persoon opnemen in je portfolio. Ik heb al zoveel portfolio’s gezien die zo’n 20 beelden bevatten, maar tevens niet meer dan een stuk of 5 verschillende personen omvat. En dat is niet de bedoeling. Dit zegt dat de fotograaf net nieuw is en dat hij meer dan één beeld per persoon heeft opgenomen omdat hij nog niet meer heeft gefotografeerd. Wat nu als twee van de beste foto’s van dezelfde persoon zijn? Ook dan geldt toch: kies de beste uit en laat de andere gaan.
Dan kan pijnlijk voelen, maar als je niet genoeg beelden bij elkaar kunt krijgen om een portfolio te maken, dan ben je waarschijnlijk nog niet ervaren genoeg om een portfolio te tonen. Zakelijk gezien dan. Is dit het geval, ga er dan meer op uit en fotografeer! Net zo lang tot je wel genoeg goede beelden hebt om je portfolio te maken. Want de eerste indruk is meteen de beste. En die is in deze business echt van vitaal belang.
Hoeveel beelden moet je in het portfolio opnemen
Dat is een lastige vraag. Vroeger was dat allemaal wat duidelijker afgebakend en was 10-12 beelden voldoende. In deze huidige tijd, met populaire sociale netwerken als Facebook, 500px of Flickr verwachten mensen al snel wat meer om te zien. Dan is 10-12 beelden aan de magere kant. Maar het feit dat je wel 100 beelden kunt plaatsen betekent niet dat je dat ook maar moet doen. Denk eraan: mensen hebben een korte concentratieboog. Persoonlijk denk ik dat zo’n 15-20 beelden per interessegebied ruim voldoende is voor je portfolio.
Up to date houden
Het is van belang om je portfolio continue te vernieuwen. Zodat je alleen het beste van het beste laat zien. Wanneer je nieuw beeld hebt gemaakt wat helemaal top is, zet die dan in je portfolio, in de plaats van het minst goede beeld. En let op: ik heb het hier puur over je portfolio, je visitekaartje, je pronkstukken.
Natuurlijk maak je veel meer mooie beelden die ook de moeite zijn om aan de wereld te laten zien. Gebruik daar je blog voor. Of de sociale netwerken. Maar hou deze apart van je portfolio. Want daarin hoort alleen het beste van het beste.