Het voorjaarsseizoen fotograferen

Het voorjaar en de herfst zijn toch wel mijn (onze, als ik mw Moorfotografie ook mee reken) favoriete seizoenen. Wanneer het voorjaar nadert begint het wel enorm te kriebelen om met de camera naar buiten te gaan. 

Dat is ook één van de redenen om 'voorjaarsbloeiers' tot het thema van de maand te maken in onze Fotografie Praktijkschool. We hebben er net een webinar over gegeven met een heleboel info en tips (uiteraard nog terug te kijken) om zo het beste uit jezelf te halen. Doe je ook mee? Meld je dan hier aan. 

Hier zijn enkele onderwerpen en bijbehorende tips om het beste uit je camera te halen waarmee het voorjaar fotograferen tot een leuke en inspirerende bezigheid wordt. 


Landschappen zijn in het voorjaar extra kleurrijk en al het nieuwe ontluikende groen doet het enorm goed tegen een blauwe lucht. Om de kleuren wat meer te verzadigen, en zeker de blauwe lucht, is het verstandig om een polarisatiefilter te gebruiken.

Zoek naar symmetrie, vormen en ongebruikelijke uitzichten, zoals rijen met groene vegetatie of een doorkijkje tussen de bloesems door. Probeer het landschap een natuurlijk kader te geven met behulp van boomtakken, deuropeningen, bogen, ramen, etc.

Als je een groothoeklens hebt, gebruik die dan om naast het landschap ook de voorgrond te benadrukken.

Vergeet de scherptediepte niet. Wil je alles in focus? Kies dan voor een groter f-getal, bijvoorbeeld f/16.


Maak gebruik van de (latere) zonsopkomst. Nu de dagen langer worden, zal ook het tijdstip van de opkomende zon steeds vroeger komen te liggen. Voordeel van de ochtend is dat de atmosfeer nog schoon is en dat de temperaturen behoorlijk kunnen schommelen. De kleuren zijn in de ochtend absoluut anders dan in de avond.

Mist of nevel is een absolute bonus. Indien mogelijk is het raadzaam om een hoger punt op te zoeken. Die hebben we in Nederland niet al te veel, maar wellicht is er in je omgeving zo’n punt. Het loont om eens uit te zoeken waar zoiets is.

Een polarisatiefilter helpt zeker de foto te verbeteren en denk er ook aan dat mist fungeert als een grote softbox waardoor het algehele contrast verlaagd wordt. De sluitertijden zullen in dergelijke gevallen ook al snel iets langer zijn dan normaal. Een statief is dan onmisbaar.

De lichtmeter van je camera kan in de war raken van dergelijke omstandigheden, dan moet je zelf ingrijpen met de hulp van de belichtingscompensatie.

Zien de luchten er overbelicht of uitgebleekt uit? Plaats dan het Graduele Grijsfilter op de lens.


Hoewel de dagen steeds langer worden, staat de zon nog relatief laag aan de horizon. Dit kan wat problemen opleveren in de vorm van zwaar tegenlicht. Je kunt dan, in plaats van je onderwerp met de zon in de rug te fotograferen, beter de zon aan de zijkant positioneren. Dan krijg je strijklicht, wat gemakkelijker te hanteren is dan tegenlicht. Of: zoek een plekje in de schaduw (van een boom bijvoorbeeld) en gebruik een lichte invulflits.

Maak zo mogelijk gebruik van een open diafragma (laag f-getal) om de achtergrond onscherp te maken. Dit helpt ook nog eens om de sluitertijd wat korter te maken, waardoor je minder last hebt van bewegingsonscherpte, indien er niet al teveel licht aanwezig is.


Zoek naar patronen en probeer gewone dingen abstract te fotograferen. Bijvoorbeeld bij hele normale en gewone onderwerpen als bloemen en bloesem.

Kies je standpunt laag bij de grond en zoom in op het onderwerp of kies juist voor een ruimere beeldhoek met een groothoeklens en kies voor een open diafragma, bijvoorbeeld f/4.

Ken de regels eerst, dan kun je ze breken. Je mag gerust afwijken van de geldende ‘regels’. Bloemen zien er fantastisch uit met de zon erachter. Kijk uit voor onderbelichting. Wanneer je in de richting van de zon fotografeert kun je gerust 1 tot 2 stops overbelichten.