De plank misslaan
Ja, dat komt ook voor.... Gisteren heb ik een mailing uitgestuurd naar iedereen die op de wekelijkse fotografie tiplijst staat. Met daarin een hele leuke aanbieding. Niks mis mee zou je zeggen. Vaak krijg ik te horen dat ik teveel en/of te commercieel zou mailen. Nu herken ik me daar eigenlijk niet in. Commercieel? Alles wat hier gepubliceerd wordt is gratis. Maar Moor Fotografie is wel mijn broodwinning. Dat betekent dat er geld verdiend moet worden. De een doet dat door tandenborstels te verkopen, ik doe dat door ebooks, workshops en andere dingen te verkopen. De schoorsteen moet roken, nietwaar? Er komt dus echt weleens een mail langs waarin een (aantrekkelijk) aanbod wordt gedaan. De lezer is helemaal vrij om daar al dan niet op in te gaan. Toch ging het gisteren anders. In plaats van de normale zakelijke toon, koos ik dit keer voor een persoonlijke tint. Wel eentje die emotioneel geladen was, dat wel. In 'the heat of te moment' geschreven. En dat was denk ik ook het punt waar ik de plank missloeg. Ik kreeg bergen mails met sh*t over me heen en een kleine honderd mensen besloten dat dit genoeg reden was om zich uit te schrijven. Achteraf kijk je de koe in de kont. Achteraf moet ik zeggen dat ik het beter als leuke sinterklaasactie had kunnen presenteren. Dat had mij en vele lezers een boel ergernis bespaard. Voor wie zich eraan gestoord heeft: mijn welgemeende excuses!