3 Relaties tussen Macrofotografie en Portretfotografie
Door de jaren heen heb ik geleerd dat veel fotografische vaardigheden op diverse terreinen elkaar overlappen. Wanneer je iets leert over actiefotografie, dan helpt het je ook als je een waterval fotografeert. Wanneer je begrijpt hoe je sneeuw het beste kunt fotograferen, dan zul je dat ook goed kunnen met bijvoorbeeld zand. Hetzelfde geldt voor macrofotografie. Lang niet iedereen weet dat macrofotografie een mooie opstap is voor perfecte portretfoto’s. Hoe dat zo? Lees verder, ik geef je een paar redenen...
Scherptediepte begrijpen
Wanneer je macrofoto’s maakt van bijvoorbeeld bloemen of insecten of wat dan ook, dan valt je één ding meteen op: slechts een klein deel van het beeld is scherp. En waarom is dat? Dat heeft te maken met de afstand tussen de camerasensor en je onderwerp. Bij macrofotografie is die afstand altijd erg klein. Je zit dan met de lens bijna bovenop je onderwerp. Dit effect kun je ook nabootsen met je eigen ogen. Strek je armen maar eens uit en kijk naar je hand. Beweeg die dan dichter naar je ogen toe, terwijl je blik gericht blijft op de hand. Je merkt dan dat alles er omheen onscherp wordt. Je hebt dus zelf de scherptediepte van je ogen verminderd. :-) Wat is scherptediepte eigenlijk? Het is dat deel van de foto wat nog scherp is. Bij een grote scherptediepte is praktisch alles nog scherp, bij een kleine scherptediepte is slechts een klein deel van de foto scherp. Scherptediepte is ook belangrijk bij portretfotografie. Je wilt niet altijd de achtergrond even scherp op de foto zien als je model! Dat leidt vreselijk af van waar het om gaat in de foto. Wanneer je weet hoe je de scherptediepte kunt verminderen, kun je portretfoto’s maken met een duidelijker lijn in de foto’s. Je hoeft dan niet meer te zoeken wat nu het hoofdonderwerp in de foto is. Hiermee kun je definitief afscheid nemen van vervelende achtergrondelementen die ineens opduiken vanuit het hoofd van je model. Het is tijd voor foto’s waarin het alleen maar draait om jouw model! Gevoel voor Compositie
Compositie is niets meer of minder dan de beeldbepaling. Waar ergens komt je onderwerp in beeld? Zijn er nog sub-onderwerpen? Wat is er in de achtergrond? Trekt de achtergrond ook aandacht? Of voegt het juist iets toe? Dat zijn allemaal vragen die je jezelf kunt stellen als je bezig bent met zoeken naar de juiste compositie. Wanneer je macrofoto’s maakt, moet je behoorlijk veeleisend zijn over wat je wel en wat je niet in de foto laat zien. Het belangrijkste is wel het bepalen waar je de focus legt. Het is belangrijk om juist dat deel van het onderwerp scherp in beeld te krijgen wat de kijker het meest aanspreekt. Het mooiste is dan wanneer de rest van het beeld slechts de aandacht naar dat deel ‘duwt’. Hetzelfde geldt voor portretfoto’s. Je wilt toch de focus leggen op het meest belangrijke of aansprekende deel van je model. Meestal zijn dat de ogen, maar dat hoeft niet persé. Daarnaast wil je de foto zodanig organiseren dat het oog meteen naar juist dat deel wordt geleid. Schoonheid zit in de details
Wanneer een macrofotograaf een onderwerp gekozen heeft, dan laat hij zich niet meer afleiden. In mijn eigen naaste omgeving bijvoorbeeld zitten talloze insecten, vlinders en bloemen om te kiezen. Toch kies ik 1 onderwerp uit en daar ga ik mee aan de slag. Om een buitengewone macrofoto te maken, moet je een goed oog hebben voor de kleine details. Een oog waarmee je het verschil maakt tussen bijvoorbeeld een doodgewone of een spectaculaire bloem. Heb je dat eenmaal onder de knie, dan zie je dergelijke details ook meteen als het gaat om portretfotografie. Je gaat letten op de sieraden die mensen dragen, op de wenkbrauwen, op de kleur lippenstift die ze dragen, op de reflecties in hun zonnebril, etc. Deze details voegen iets toe, of ze leiden juist af. De betere portretfotografen weten hoe ze deze elementen moeten inzetten om afleiding te voorkomen en toch de nadruk kunnen leggen op interessante details. Als je er goed over nadenkt, is dat ook meteen het verschil tussen de ervaren en de beginnende portretfotograaf. De ervaren portretfotograaf weet gewoon welke elementen er toe doen. Die zien de foto al op hun netvlies, lang voordat de ontspanknop is ingedrukt. Door je kwaliteiten als macrofotograaf te verbeteren leer je om dit steeds beter te beheersen. Dus pak je camera en ga er op uit! Het is voorjaar en de zon schijnt… Er is geen enkele redden om het niet te doen. En als je er eenmaal mee begint, merk je vanzelf dat de ervaring die je bij macrofotografie opdoet, profijtelijk is voor andere takken van de fotografie. Waar wacht je nog op?